5
CONTOH KARYA AGUNG.
Banyak
karya yang diiktirafkan sebagai karya agung mengikut takrifa dan konsepnya.
Karya agung di bawah merupakan 5 contoh arya agung yang masyur di Tanah Melayu.
Antara karya agungnya ialah:
Ø HIKAYAT
RAJA-RAJA PASAI
·
Sejarah Pembukaan Negeri
Pasai
Asal usul pembukaan negeri pasai
dikatakan bermula dari peristiwa di mana seorang raja pasai bernama merah silu
yang ketika itu sedang berburu di dalam hutan bersama seekor anjing buruan yang
bernama Si Pasai.Ketika sedag berburu,si Pasai menyalak kepada seekor pelanduk
putih.Anjing Malikulsalleh itu dikejar oleh pelanduk yang
disalakkannya.Anjingnya mati disitu lalu dikuburkan dan tempat itu dinamakan
pasai Ia merupakan suatu kejadian yang pelik sehingga membuatkan para penasihat
kagum dan mencadangkan kepada Malikulsalleh untuk mendirikan karajaan baru di
sana.Itulah Kerajaan Pasai didirikan berdekatan dengan Lho Seumawe sekarang
(Indonesia).Malikul Zahir iaitu anak kepada Malikulsalleh telah dinobatkan di
Pasai. Ia mempunyai dua orang anak iaitu Sultan Malikul Mahmud dan Sultan
Malikul Mansur. Ia meninggal ketika kedua orang anaknya itu masih kecil
sehinggakan neneknya Malikul Salleh menguruskan soal pemerintahan bagi mereka.
Sultan Malikul Mahmud diserahkan kepada Syed Ghiathud Din manakala Malikul Mansur
diserahkan kepada Syed Semayamuddin. Setelah Malikul Mahmud akil baligh, ia
dirajakan di Pasai dan syed Ghiatud Din dilantik menjadi Pendana Menteri. Harta
perkakas seperti alat kerajaan, gajah ,kuda dan senjata dibahagi samarata kedua
adik beradik
Samudera dan Pasai menjadi sangat
makmur. Sultan Malikul Mahmud semakin lama, semakin besar kuasanya. Berita ini
sampai ke pengetahuan Raja Siam yang telah mengirim angkatan lautnya untuk
menyerang Pasai. Pasai menjadi bertambah
makmur apabila Sultan Malikul Mahmud menpunyai dua anak perempuan dan seorang
anak lelaki bernama Sultan Ahmad.
·
Sejarah Asal-Usul Raja
Pasai merupakan negeri yang pertama
dimasuki agama Islam.Terdapat dua orang bersaudara yang menjadi raja dodalam
negeri itu.Mereka ialah Raja Ahmad dan Raja Muhammad.Ketika mereka pergi
membuat negeri,Raja Muhammad menemui seorang anak perempuan yang keluar dari
pohon Bambu lalu Baginda menamakannya Puteri Betong.Manakala Raja Ahmad telah
menjumpai seorang anak lelaki yang bernama Merah Gajah .Ini kerana anak itu
dijumpai semasa manaiki gajah.Kemudian Puteri Betong dan Merah Gajah
dinikahkan.Hasil perkahwinan kedua-dua mereka lahirlah Merah Silau dan Merah
Hasum.Disebabkan satu peristiwa,maka berlakulah penceraian antara Merah Gajah
dan Puteri Betong.Raja Muhammad yang marah terhadap tindakan Merah Gajah lalu
membunuhnya.Peristiwa pembunuhan Merah Gajah sampai ke pengetahuan Raja Ahmad
lalu baginda melakukan serangan terhadap Raja Muhammad.Dalam pertempuran
itu,raja Ahmad dan Raja Muhammad telah mangkat.Merah Silau dan adiknya Merah
Hasum berhijrah ke arah barat lalu sampai di negeri Berawan dan menetap disana.
Merah Silau membuat jala dan mencari
gelang lalu memasaknya.Setelah itu gelang yang dimasaknya itu bertukar menjadi
emas dan buihnya menjadi perak.Ini membuatkan merah Silau menjadi
kaya-raya.disebabkan peristiwa ini timbullah salah faham antara abang dan
adik.Merah Silu pergi mencari tempat yang baru dan sampai ke Hulu sungai
Pasangan.Di sana ada negeri yang bernama Buloh Telang yang diperintah oleh
megat Sekandar.Merah Silau sangat disukai orang disana sehingga menjadikan
baginda sebagai raja.Ini menyebabkan berlaku peperangan dengan Sultan Malikul
Nasir iaitu adik Megat Sekandar.
Sultan Malikul Nasir dikalahkan
berturut-turut oleh Merah Silau sehingga baginda terpaksa melarikan diri ke
dalam Rimba yang bernama Rimba Pertama Terjun ,kemudiannya baginda melarikan
diri ke Gunung Telawas dan disana baginda dikepung oleh Merah Silu.Tempat
kepungan itu kemudiannya dinamakan kubu.kemudiannya baginda terus melarikan
diri ke Pekersang,Kumat dan Barus.
·
Sejarah Mitos Kedatangan
Agama Islam
Nabi Muhammad pernah meramalkan
bahawa dikemudian hari akan ada negeri Samudera,negeri bawah angin dan baginda
telah memberi perintah kepada penganut-penganutnya supaya memperlengkapkan
kapal serta membawa alat-alat kerajaan berlayar ke Samudra untuk menyerbarkan
agama Islam.Nabi Muhammad juga berpesan bahawa akan ada seoprang fakir di
negeri Menggiri yang harus mereka bawa beserta ke Samudera.
Pada malam hari merah Silu bermimpi
bahawa baginda disuruh mengucap Syahadat tetapi baginda tidak boleh
mengucapkannya.Kemudian mulutnya diludahi oleh seorang yang berhadapan
dengannya dalam mimpi dan memberitahu kepadanya bahawa baginda akan diangkat
menjadi sultan dengan nama Malikulsalleh serta menjadi seorang muslim.Baginda
sudah pandai mengucap kalimah syahadat dan telah diberikan pengajaran mengenai
beberapa soal Fiqih.Dalam mimpi tersebut,baginda diberitahu akan tiba sebuah
kapal dalam masa 40 hari ke negeri tersebut.Menurut mimpinya lagi,perintah anak
kapal itu harus diturutinya akhirnya orang yang berhadapan dengannya dalam
mimpi itu memperkenalkan dirinya adalah Nabi Muhammad .
Merah Silu terus terjaga dari
tidurnya terus boleh mengaji 30 juzuk Al-Quran.Ia menimbulkan kehairanan kepada
orang yang mendengarnya.ini kerana perkataan yang diucapkan oleh Merah Silu
tidak diketahui ertinya.Seperti yang dijanjikan,kapal dari Mekah tiba di Teluk
Terali.Seorang fakir turun ke darat bertemu dengan seorang yang sedang berjala
lalu menanyakan nama negeri dan rajanya.Nama raja dalam negeri itu adalah Merah
Silu dan bergelar Sultan Malikulsalleh.Disebabkan Sultan Malikulsalleh sudah
pandai mengucap syahadat dan mengaji Al Quran maka Syeikh Ismail mengajar
penduduk Samudera mengucap Syahadat dan mengaji Al-Quran.Setelah penduduk
samudera memelik agama Islam,Samudera diberi nama Darulsalam kerana telah masuk
agama baru tanpa paksaan.
Kemudian setelah selesai
mengislamkan penduduk Samudera,Syeikh Ismail kembali ke negerinya dengan
membawa hadiah untuk syarif Mekah iaitu Ambar,kapur
barus,gaharu,cendana,kemenyan,kelembak dan cengkih.Fakir Muhammad terus menetap
di Samudera untuk memberi pengajaran mengenai agama islam kepada penduduk
disitu.Ada satu golongan yang menolak uuntuk masuk Islam dan mereka berhijrah
ke Sungai Pasangan.Oleh kerana itu,mereka diberi nama Gajo.
·
Sejarah Pembukaan Samudera
Asal usul wujudnya Samudera berkait
rapat dengan penemuan seekor semut sebesar seekor kucing.Pada suatu hari Merah
Silu keluar berburu bersama-sama pengiringnya beserta seekor anjing bernama Si
Pasai.Ketika Si Pasai menyalak di atas sebuah tanah tunggi,terdapat seekor
semut sebesar kucing.Merah Silu menangkapnya dan memakan semut itu.Daripada
peristiwa itu,tempat itu dijadikan negeri yang bernama Samudera yang bermaksud
semut yang amat besar.
·
Sejarah pengislaman Raja
Pasai.
Sebelum Islam Sultan Malikulsalleh
dikenali dengan nama Merah Silu.Ia bermula dengan sebuah kapal dari Makkah yang
tiba di Samudera dan berlabuh di Teluk Teli.Seorang Syeikh dari Makkah yang
bernama Syeikh Ismail beserta seorang fakir menghadap Sultan
Malikullsalleh.Beliau meminta Sultan Malikulsalleh mengucap kalimah shahadah.
Sultan Muhammad yang
menyamar sebagai fakir memberi Al-Quran kepada Sultan Malikulsalleh untuk dibaca.Serentak
itu,Syeikh Ismail mengislamkan semua rakyat di negeri Samudera.Semua rakyat
negeri Pasai memeluk islam dengan sukarela dan negeri itu digelar negeri
Darulsalam.Sultan Malikulsalleh ditabalkan oleh Syeikh Ismail sebagai Raja
Samudera Darulsalam.Beberapa pembesar negeri yang memeluk islam ditukarkan namanya. Contohnya,Tun Seri Kaya digelar Sayid Ghiatuddin dan Baba Kaya digelar
Sayin Semayamuddin.Sultan memberi Fidyahambar,kapur, barus, gaharu, cendana, kemenyan, Kelembak, cengkih dan pala kira-kira seratus
bahara kepada Syeikh Ismail yang ingin pulang ke Makkah.Sultan Muhammad yang
menyamar menjadi fakir terus tinggal di negeri Samudera bagi menyebarkan agama
Islam.
·
Sejarah Perluasan Kekuasaan
Majapahit Di Pasai
Ia bermula apabila Ratu Majapahit mendengar
khabar bahawa anaknya mati di Pasai.Dengan rasa marah baginda memerintahkan
askarnya menyerang negeri Pasai.Berlakulah pertempuran antara kerajaan
Majapahit dan Pasai.Setelah sekian lama berperang,Pasai dikalahkan oleh
Majapahit.Sultan Pasai pada ketika itu,Sultan Ahmad Perumudal Perumal lari ke
Menduga yang jaraknya kira-kira 15 hari perjalanan dari Pasai.Tawanan perang
dari Pasai dibawa balik ke Jawa.Ada diantara mereka yang terdiri daripada Alim
Ulama.Kerajaan Pasai kalah kepada Majapahit disebabkan kekuatan bala tentera
Majapahit yang hebat.Dalam perjalanan pulang selepas berperang Kerajaan Jambi
dan Palembang berjaya ditawan oleh askar Majapahit.
Patih Gajah Mada diperintahkan oleh
Ratu Majapahit untuk menakluki negara-negara jiran.Semua negeri yang ditakluki
membayar ufti kepada kerajaan Majapahit kecuali Periaman kerana negeri tersebut
masih belum dtakluki oleh Majapahit.Dalam usaha kerajaan Majapahit untuk
menakluki kerajaan Periaman,Ratu Majapahit mahu kerbaunya berlaga dengan kerbau
dari Periaman.Antara syaratnya jika kerbau Majapahit mengalami kekalahan,orang
jawa akan memakai kain mengikut cara perempuan tetapi jika kerbau Periaman
mengalami kekalahan,negeri Periaman tertakluk dibawah kekuasaan Majapahit.
Para pembesar Periaman iaitu Patih
Suatang dan Patih Ketemenggungan membuat helah.Helah yang dibuat oleh mereka
adalah dengan mencari anak kerbau yang masih menyusu.Anak kerbau itu dibiarkan
tidak menyusu berhari-hari.Setelah sampai waktu perlagaan,anak kerbau Periaman
yang tidak menyusu berhari-hari mengisap buah Pelir kerbau jantan Majapahit
kerana lapar menginginkan susu.Dalam perlagaan itu,kerbau Majapahit
kalah.Orang-orang Jawa diberi minuman di dalam buluh yang tajam semasa jamuan
perpisahan.Mereka mati ditikam dengan buluh itu samasa minum.Selepas itu negeri
Periaman bertukar nama menjadi Menangkabau yang diambil dari peristiwa
perlagaan kerbau.
·
Unsur sejarah Lagenda
Lagenda Sultan Malikulsalleh di
dalam teks hikayat raja-raja Pasai ini memang dipercayai benar-benar
wujud.Beliau merupakan Sultan yang pertama kerajaan Pasai yang mendirikan
kerajaan dan memeluk Islam.Beliau diislamkan oleh Syeikh Ismail yang berasal
dari Makkah.Baginda berusaha menjalankan dakwah Islamiah bagi memperkenalkan
dan mengislamkan negeri-negeri jirannya di Nusantara.Bukti kewujudannya
dibuktikan dengan adanya Makam Sultan Malikulsalleh yang menjadi tumpuan para
Penziarah yang melawat Acheh.
TEMA
HIKAYAT RAJA-RAJA PASAI:
Hikayat
Raja-Raja Pasai berkisar pada tema al-amr bi’l ma’ruf wa ‘l-nahy ‘an-munkar (melakukan
kebaikan dengan meninggalkan kemungkaran). Bagi mempraktikkan konsep ini
hendakklah jangan tamak keduniaan kerana dunia itu fana sifatnya, banyak
daripada pekerjaan di dunia ini tidak memberi manfaat kepada kehidupan di
akhirat dan jangan lalai daripada melakukan pekerjaan kebajikan dan
meninggalkan pekerjaan kejahatan. Menyeru orang berbuat kebajikan dan melarang
ornag daripada berbuat kejahatan.
PERSOALAN
HIKAYAT RAJA-RAJA PASAI:
i.
Pembesar negeri hendaklah
memelihara raja. Jangan menderhaka kepada raja. Hendaklah menjalankan
pentadbiran menurut undang-undang islam kerana firman Tuhan dalam al-Quran
ertinya “ Barang siapa tiada menghukumkan dengan barang hukum yang diturunkan
oleh Allah, maka, bahawasanya mereka itu menjadi kafir” (hlm 25). Semua pekerjaan
hendaklah bermuafakat kerana daripada muafakat itu akan mendapat pekerjaan.
ii. Semua kerja hendaklah
bersabarkerana daripada kesabaran itu akan mendapat berkat, tetapi Sultan
Malikul Mansor tidak mengikut nasihat menterinya Sayid Semayamuddin. Akibatnya
baginda dibuang oleh abangnya ke negeri Temiang dan Sayid Semayamuddin dibunuh.
Sultan Malikul Mahmud tidak sabar, ia sanggup melakukan kekejaman terhadap
adiknya sendiri, hanya kerana mengambil seorang gundik, akibatnya ia menangis
tak berlagu, hidup merana kerana sesal tak berkesudahan. Akhirnya ia sakit dan
mangkat.
Ø BUSTAN
AL KATIBIN
Bustan
al-Katibin: Bustan al-Katibin merupakan
sebuah karya paling awal tentang bahasa Melayu yang disusun oleh seorang
ilmuwan dan budayawan Melayu ulung, Raja Ali Haji. Kitab ini selesai dikarang
pada 15 September 1850. Raja Ali Haji menekankan bahawa perkara paling utama
yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya ialah ilmu yang
terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem pemikiran
yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu yang benar
tentang alam ciptaan Allah. Dengan mengikuti adab dan syarat menuntut ilmu,
pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang bukan sahaja fasih
bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang mutlak dengan
ilmu yang sahih dan benar.
TEMA
BUSTAN AL-KATIBIN:
·
Bahasa dan tauhid
Raja
Ali Haji sangat menekankan hubungan yang erat antara bahasa, akal dengan
pengakuan adanya Allah SWT (tauhid). Bahasa sebagai alat untuk mengekspresikan
diri, alat untuk berkomunikasi dan alat untuk integrasi. Pelajaran bahasa yang
membebaskan manusia dari penciptanya, menjadikan bahasa itu digunakan
sewenangnya.
PERSOALAN
BUSTAN AL-KATIBIN:
- Kelebihan ilmu dan akal.
“Adapun
kelebihan akal itu seperti kata hukama husnu hilyah, ertinya akal itu sebaik-baik perhiasan. Dan lagi
kata hukama al fadhlu bil aqli
wal adabi la bil ahli wan nasabi, ertinya kelebihan itu (pada) akal dan
adab dan tiada (bukan) sebab bangsa dan asal.” (hlm 4)
2. Hubungan ilmu dengan kalam (kalimat/
bahasa).
“Adapun
kelebihan ilmu wal kalam amat
besar sehingganya mengata setengah hukama, segala pekerjaan pedang boleh
diperbuat dengan qalam. Adapun pekerjaan-pekerjaan qalam tiada boleh diperbuat
dengan pedang, maka ini ibarat yang terlebih sangat nyatanya. Dan beberapa ribu
dan laksa pedang yang sudah terhunus, dengan seguris qalam jadi tersarung,
terkadang jadi tertangkap dan terikat dengan pedang sekali.” (hlm 5)
3. Memelihara adab dan syarat menuntut ilmu.
“Adapun
syaratnya itu, iaitu antara nafsumu dengan dirimu sendiri. Adapun adabnya itu
antaramu dan gurumu.” (hlm 5)
Ø HIKAYAT
HANG TUAH
SINOPSIS
Hikayat Hang Tuah: Dikarang sekitar tahun 1641-1736. Satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita, kebolehan, dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya & bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat bangga diri, keberanian, kepintaran dan budi bahasa halus, yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan kerajaan asing, yakni sumber hubungan luar ketamadunan Melayu pada zaman prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu hingga hari ini : “Takkan Melayu hilang di dunia”.
Hikayat Hang Tuah merupakan satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita. kebolehan, dan sikap hidup orang-orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah yang menerajui hikayat ini, mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat kesetiaan, keberanian, kepintaran dan budi bahasa yang halus. Hang Tuah merupakan seorang laksamana yang unggul serta pahlawan Melayu yang gagah semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah di Melaka pada abad ke-15.
Pada masa umurnya sepuluh tahun , Hang Tuah bersahabat karib dengan empat orang yang sebaya dengannya, iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka bagaikan isi dengan kuku. Ketika belayar ke Pulau Tinggi, Hang Tuah dan sahabatnya telah membunuh segerombolan lanun lalu mereka diambil berkhidmat di bawah Sultan oleh Bendahara yang kagum akan kepahlawanan mereka pada usia yang begitu muda.
Ketika Hang Tuah mengiringi Sultan ke Majapahit, beliau menyahut cabaran seorang pahlawan Jawa yang termahsyur dikenali sebagai Taming Sari dan berjaya memperoleh sebilah keris yang dinamakan “Taming Sari” sempena pemiliknya yang asal. Taming Sari merupakan seorang anak buah Empayar Majapahit yang telah dihadiahi dengan sebilah keris kuno yang dipercayai boleh menyebabkan pemiliknya kebal. Kemenangannya menyebabkan Hang Tuah dikurniai bukan sahaja keris ‘Taming Sari’ tetapi juga gelaran Laksamana dan sepersalinan pakaian oleh Seri Betara.
Laksamana Hang Tuah telah menjadi orang kesayangan Sultan dan hal ini menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan kerabat diraja termasuk Patih Karma Wijaya. Suatu tuduhan palsu telah dibuat terhadap Hang Tuah iaitu, beliau dituduh berzina dengan dayang Sultan, dan Hang Tuah serta-merta dijatuhi hukuman mati oleh Sultan yang murka tanpa sebarang usul periksa. Bagaimanapun, hukuman mati itu tidak dilaksanakan oleh Bendahara, dan Hang Tuah disembunyikan di Inderapura.
Mempercayai bahawa Hang Tuah telah mati, Hang Jebat, melancarkan pemberontakan balas dendam terhadap Sultan Mansur Shah demi membela kematian sahabatnya di samping menyebabkan keadaan huru-hara dalam kalangan rakyat Melaka. Seterusnya, Sultan meninggalkan istana dan mengumumkan Hang Jebat sebagai penderhaka. Semua percubaan untuk membunuh Hang Jebat tidak berhasil. Sultan Mansur Shah berasa sesal akan hukuman mati yang telah dijatuhkan kepada Hang Tuah kerana Hang Tuah merupakan satu-satunya wira yang berupaya untuk membunuh Hang Jebat.
Akhirnya, Bendahara membuka rahsianya dan memanggil Hang Tuah pulang daripada persembunyian. Hang Tuah telah diampuni oleh Sultan. Suatu perjuangan yang amat menyedihkan telah berlaku antara Hang Tuah dengan Hang Jebat. Selepas berlawan selama tujuh hari, Hang Tuah telah berjaya membunuh Hang Jebat dan mendapat keris Taming Sarinya semula. Jebat mengamuk selama 3 hari sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Kemudian, orang – orang Feringgi (Portugis) berjaya menawan Melaka dengan membedil kota Melaka. Penggempuran ini telah dilakukan serentak dengan kedatangan dua angkatan laut dari Manila dan negara Feringgi. Para pahlawan Melaka pun menemukan kegagalan dan seterusnya berundur ke selatan. Di sini, mereka mendirikan sebuah kerajaan baharu yang dikenali sebagai Kerajaan Johor Lama.
Maka, Hang Tuah terus menghilangkan diri dan beliau tidak pernah dilihat lagi. Berita tentang Laksamana Hang Tuah juga tidak kedengaran lagi tetapi beliau dipercayai masih hidup pada akhir hikayat ini. Hikayat ini diakhiri dengan semangat nasionalisme yang kekal sehingga hari ini, iaitu “Takkan Melayu Hilang di Dunia.” Hikayat Hang Tuah turut dikemukakan oleh Malaysia sebagai Warisan Dunia untuk dimasukkan ke dalam Daftar Ingatan Dunia - Memory of the World Register pada 2001.
TEMA DAN PERSOALAN HIKAYAT HANG TUAH
Tema Hikayat Hang Tuah mengenai Hang Tuah seorang pahlawan Melayu Melaka yang gagah perkasa. Kegagahan Hang Tuah dapat dilihat pada lahir dan batinnya. Dari segi lahir, Hang Tuah memang mempunyai sifat-sifat pahlawan Melayu sejati baik dari sikap dan akhlaknya. Dari segi batin juga Hang Tuah memiliki sifat-sifat perwira Melayu silam seperti memiliki ilmu batin yang berkaitan pertahanan diri untuk menewaskan musuh. Hang Tuah jug seorang pahlawan yang mempunyai prinsip iaitu taat setia kepada raja Melaka. Ia sentiasa berpegang teguh kepada prinsipnya itu.
Daripada tema Hikayat Hang Tuah ini wujud berbagai-bagai persoalan. Hang Tuah ialah seorang pahlawan raja Melaka yang amat taat kepada rajanya. Ia sanggup masuk ke dalam telaga tahi menyelamatkan kuda anak raja. Ia sanggup masuk ke dalam kubur supaya dapat menceritakan kepada rajanya pengalaman seorang yang dikebumikan dan ia sanggup emmbunuh Hang Jebat sahabat karib yang dianggap saudaranya sendirikerana raja mahu ia berbuat demikian. Walaupun Hang Jebat menderhaka itu kerana membela kematiannya.sifatnya yang taat membuta tuli kepada raja Melaka itu telah dianggap oleh ramai pengkaji sebagai kelemahan Hang Tuah. Tetapi haruslah disedari, Hang Tuah taat kepada rajanya sahaja, kepada raja – raja lain Hang Tuah tidak taat. Hang Tuah mempermainkan Betara Majapahit , Hnag Tuah mempersendakan raja Inderapura, Hang Tuah menunjukkan makarnya kepada raja Terengganu. Pendeknya Hang Tuah tidak taat kepada semua raja Cuma taat kepada raja Melaka sahaja.
Ø SEJARAH MELAYU
Hikayat Hang Tuah: Dikarang sekitar tahun 1641-1736. Satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita, kebolehan, dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya & bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat bangga diri, keberanian, kepintaran dan budi bahasa halus, yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan kerajaan asing, yakni sumber hubungan luar ketamadunan Melayu pada zaman prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu hingga hari ini : “Takkan Melayu hilang di dunia”.
Hikayat Hang Tuah merupakan satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita. kebolehan, dan sikap hidup orang-orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah yang menerajui hikayat ini, mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat kesetiaan, keberanian, kepintaran dan budi bahasa yang halus. Hang Tuah merupakan seorang laksamana yang unggul serta pahlawan Melayu yang gagah semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah di Melaka pada abad ke-15.
Pada masa umurnya sepuluh tahun , Hang Tuah bersahabat karib dengan empat orang yang sebaya dengannya, iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka bagaikan isi dengan kuku. Ketika belayar ke Pulau Tinggi, Hang Tuah dan sahabatnya telah membunuh segerombolan lanun lalu mereka diambil berkhidmat di bawah Sultan oleh Bendahara yang kagum akan kepahlawanan mereka pada usia yang begitu muda.
Ketika Hang Tuah mengiringi Sultan ke Majapahit, beliau menyahut cabaran seorang pahlawan Jawa yang termahsyur dikenali sebagai Taming Sari dan berjaya memperoleh sebilah keris yang dinamakan “Taming Sari” sempena pemiliknya yang asal. Taming Sari merupakan seorang anak buah Empayar Majapahit yang telah dihadiahi dengan sebilah keris kuno yang dipercayai boleh menyebabkan pemiliknya kebal. Kemenangannya menyebabkan Hang Tuah dikurniai bukan sahaja keris ‘Taming Sari’ tetapi juga gelaran Laksamana dan sepersalinan pakaian oleh Seri Betara.
Laksamana Hang Tuah telah menjadi orang kesayangan Sultan dan hal ini menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan kerabat diraja termasuk Patih Karma Wijaya. Suatu tuduhan palsu telah dibuat terhadap Hang Tuah iaitu, beliau dituduh berzina dengan dayang Sultan, dan Hang Tuah serta-merta dijatuhi hukuman mati oleh Sultan yang murka tanpa sebarang usul periksa. Bagaimanapun, hukuman mati itu tidak dilaksanakan oleh Bendahara, dan Hang Tuah disembunyikan di Inderapura.
Mempercayai bahawa Hang Tuah telah mati, Hang Jebat, melancarkan pemberontakan balas dendam terhadap Sultan Mansur Shah demi membela kematian sahabatnya di samping menyebabkan keadaan huru-hara dalam kalangan rakyat Melaka. Seterusnya, Sultan meninggalkan istana dan mengumumkan Hang Jebat sebagai penderhaka. Semua percubaan untuk membunuh Hang Jebat tidak berhasil. Sultan Mansur Shah berasa sesal akan hukuman mati yang telah dijatuhkan kepada Hang Tuah kerana Hang Tuah merupakan satu-satunya wira yang berupaya untuk membunuh Hang Jebat.
Akhirnya, Bendahara membuka rahsianya dan memanggil Hang Tuah pulang daripada persembunyian. Hang Tuah telah diampuni oleh Sultan. Suatu perjuangan yang amat menyedihkan telah berlaku antara Hang Tuah dengan Hang Jebat. Selepas berlawan selama tujuh hari, Hang Tuah telah berjaya membunuh Hang Jebat dan mendapat keris Taming Sarinya semula. Jebat mengamuk selama 3 hari sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Kemudian, orang – orang Feringgi (Portugis) berjaya menawan Melaka dengan membedil kota Melaka. Penggempuran ini telah dilakukan serentak dengan kedatangan dua angkatan laut dari Manila dan negara Feringgi. Para pahlawan Melaka pun menemukan kegagalan dan seterusnya berundur ke selatan. Di sini, mereka mendirikan sebuah kerajaan baharu yang dikenali sebagai Kerajaan Johor Lama.
Maka, Hang Tuah terus menghilangkan diri dan beliau tidak pernah dilihat lagi. Berita tentang Laksamana Hang Tuah juga tidak kedengaran lagi tetapi beliau dipercayai masih hidup pada akhir hikayat ini. Hikayat ini diakhiri dengan semangat nasionalisme yang kekal sehingga hari ini, iaitu “Takkan Melayu Hilang di Dunia.” Hikayat Hang Tuah turut dikemukakan oleh Malaysia sebagai Warisan Dunia untuk dimasukkan ke dalam Daftar Ingatan Dunia - Memory of the World Register pada 2001.
TEMA DAN PERSOALAN HIKAYAT HANG TUAH
Tema Hikayat Hang Tuah mengenai Hang Tuah seorang pahlawan Melayu Melaka yang gagah perkasa. Kegagahan Hang Tuah dapat dilihat pada lahir dan batinnya. Dari segi lahir, Hang Tuah memang mempunyai sifat-sifat pahlawan Melayu sejati baik dari sikap dan akhlaknya. Dari segi batin juga Hang Tuah memiliki sifat-sifat perwira Melayu silam seperti memiliki ilmu batin yang berkaitan pertahanan diri untuk menewaskan musuh. Hang Tuah jug seorang pahlawan yang mempunyai prinsip iaitu taat setia kepada raja Melaka. Ia sentiasa berpegang teguh kepada prinsipnya itu.
Daripada tema Hikayat Hang Tuah ini wujud berbagai-bagai persoalan. Hang Tuah ialah seorang pahlawan raja Melaka yang amat taat kepada rajanya. Ia sanggup masuk ke dalam telaga tahi menyelamatkan kuda anak raja. Ia sanggup masuk ke dalam kubur supaya dapat menceritakan kepada rajanya pengalaman seorang yang dikebumikan dan ia sanggup emmbunuh Hang Jebat sahabat karib yang dianggap saudaranya sendirikerana raja mahu ia berbuat demikian. Walaupun Hang Jebat menderhaka itu kerana membela kematiannya.sifatnya yang taat membuta tuli kepada raja Melaka itu telah dianggap oleh ramai pengkaji sebagai kelemahan Hang Tuah. Tetapi haruslah disedari, Hang Tuah taat kepada rajanya sahaja, kepada raja – raja lain Hang Tuah tidak taat. Hang Tuah mempermainkan Betara Majapahit , Hnag Tuah mempersendakan raja Inderapura, Hang Tuah menunjukkan makarnya kepada raja Terengganu. Pendeknya Hang Tuah tidak taat kepada semua raja Cuma taat kepada raja Melaka sahaja.
Ø SEJARAH MELAYU
SINOPSIS
Sejarah Melayu lebih menceritakan mengenai asal usul raja Melayu serya menceritakan mengenai kerajaan Melayu hingga kedatangan Portugis. sejarah Melayu ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu pertama lebih kepada unsur mitos dan dogeng dan menceritakan mengenai asal-usul raja-raja dalam sesebuah negara, asal-usul negeri dan sebagainya. misalnya, mengisahkan asal-usul raja-raja melayu yang dikatakan berasal daripada keturunan Raja Iskandar Zul-Karnain.Sebermula, mengisahkan apabila perkahwinan antara Raja Suran yang masuk ke dalam laut dan mengahwini Puteri daripada negeri Bahsam yang bernama Puteri Mahtabul. Hasil perkahwinan mereka ini melahirkan tiga orang putera yang diberi nama Nila Utama, Nila Pahlawan dan juha Kerisyna Pandita. Ketiga-tiga putera ini telah turun ke Bukit Siguntang dengan penuh gemilang apabila mereka turun di sebuah kawasan sawah padi yang dimiliki oleh Wan Malini dan Wan Empuk. Wan Empuk dan Wan Malini telah berkahwin dengan Nila Pahlawan dan Kerisyna Pendita. Manakala, NIla Utama telah dikahwinkan dengan anak Demang Lebar Daun.
Pembukaan negeri Singapura oleh Nila Utama juga banyak berunsurkan mitos misalnya penemuan binatang yang lalu dihadapan Demang Lebar Daun yang sungguh tangkas dan menjadikan nama binatang tersebut, iaitu singa. Maka dari nama Temasek berubah kepada nama Singapura. Cara pemerintahan raja-raja Melayu turut diceritakan dalam Sejarah Melayu yang lebih menceritakan mengenai kelima-lima pemerintah Singapura berdasarkan unsur-unsur lagenda yang berkait dengan kegagahan dan kekuatan. Raja Iskandar Syah telah diserang oleh orang Majapahit dan menyebabkan baginda terpaksa melarikan diri ke Melaka lalu membuka kerajaan Melaka.
Terdapat juga pelbagai mitos mengenai pembukaan Samudera-Pasai yang berkaitan dengan penemuan seekor semut besar. Dalam penceritaan mengenai pembukaan Negeri Samudera-Pasai juga dikaitkan dengan kedatangan Islam ke Alam Melayu apabila Merah Silu yang bermimpi berjumpa dengan Nabi Muhammad S.A.W dan mengajar Merah Silu mengucapkan dua kalimah syahadat. Selepas daripada peristiwa tersebut baginda Merah Silu telah menukarkan namanya kepada Sultan Malikul Salleh.
Sejarah Melayu
juga mengisahkan tentang zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan Melaka kedalam
tangan Portugis apabila angkatan Peringgi yang diiringi oleh Alfonso
d’albuquerque menyerang Melaka dan menyebabkan Sultan Mahmud yang memerintah
Melaka pada ketika itu melarikan diri ke negeri Pahang. Maka pelantikan Tun
Seri Lanang sebagai Bendahara Diraja oleh Sultan Abdullah Ma’ayah Syah untuk
mencatat mengenai salasilah diraja itu maka terhasilnya catatan yang dikenali
sebagai Sejarah Melayu ataupun Sulalatus
Salatin.
Sejarah Melayu
juga mengisahkan tentang zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan Melaka kedalam
tangan Portugis apabila angkatan Peringgi yang diiringi oleh Alfonso
d’albuquerque menyerang Melaka dan menyebabkan Sultan Mahmud yang memerintah
Melaka pada ketika itu melarikan diri ke negeri Pahang. Maka pelantikan Tun
Seri Lanang sebagai Bendahara Diraja oleh Sultan Abdullah Ma’ayah Syah untuk
mencatat mengenai salasilah diraja itu maka terhasilnya catatan yang dikenali
sebagai Sejarah Melayu ataupun Sulalatus
Salatin.
TEMA SEJARAH
MELAYU
Sejarah melayu
bertemakan kisah raja-raja melayu yang memerintah negeri-negeri Melayu dan
segala adat istiadat yang menunjukkan satu tata cara pentadbiran menurur etika
adat yang bersandarkan kepada ajaran islam.
PERSOALAN SEJARAH
MELAYU
Daripada tema diatas timbullah
berbagai-bagai persoalan, antaranya mengisahkan cerita mengenai raja- raja
Melayu terutama raja-raja Melaka. Merakamkan etika adapt istiadat raja-raja
Melayu dan cerita-cerita tamsilan dan perumpamaan yang boleh dijadikan panduan
kepada generasi Melayu yang terkemudian.K
Kisah raja-raja Melayu khususnya
kesultanan Melaka yang memerintah empayar Melaka menjadi tema dasar Sejarah
Melayu. Melaka yang asalnya daripada sebuah ceruk yang terpencil telah menjadi
sebuah negeri yang berkembang dengan pesat, yang berupaya menakluk
Negara-negara lain, hingga menjadi sebuah mepayar besar di Nusantara.
Raja-raja Melaka yang bijak itu
menjalankan pentadbiran negeri bersama Bendahara dan Laksamana. Pada zaman
pemerintahan Sultan Mansur Syah, Melaka muncu sebagai negara besar kerana
wujudnya ikatan tiga serangkai yang sangat utuh. Tetapi, ikatan tiga serangkai
itumenjadi longgar dan tidak berfungsi lagi pada zaman pemerintahan Sultan
Mahmud Syah.
Ø HIKAYAT
MERONG MAHAWANGSA
SINOPSIS
Hikayat
Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu
tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan
tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai,
Hikayat Aceh, Sulalat al - Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Banjar dan
pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu yang lain.
Hikayat
ini mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang
dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan raja-raja
yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang kemudiannya lebih dikenali
sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
Penulisan
hikayat ini menggemblengkan ketiga-tiga unsur tempatan, unsur Hindu dan Islam
dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah ini dikarang selepas negeri itu
memeluk agama Islam. Pengarangnya, seorang pujangga istana Kedah, amat setia
pada struktur pensejarahan tradisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan
mengemukaka asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan
pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang pertama
kepada yang terakhir (semasa penyalinan terakhir dilaksanakan), kisah
pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin disampaikan oleh pengarang
berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian dan kacamata masyarakat
sezaman.
Walaupun
tidak semua hasil penulisan sejarah tradisional ditulis berdasarkan ciri-ciri
penulisan sejarah tetapi hanya sebahagian daripada ciri-ciri tersebut, Hikayat
Merong Mahawangsa tertulis dengan berpandukan kelima-lima ciri penulisan
sejarah yang memaparkan konsep sejarah masyarakat zaman silam.
Bahagian
awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan
mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai masyarakatnya,
sama ada bersifat tempatan, bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal
dari pengaruh Islam. Dalam bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi
nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang
bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom tetapi juga menjadi
pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran menuju ke Negeri China, angkatan yang
mengiringi Putera Raja Rom diserang dan dimusnahkan oleh geroda yang telah
bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom
daripada memperlihatkan kebesarannya dengan berbesan dengan Raja China.
Sementara Putera Raja Rom dipertemukan dengan puteri China di Pulau Langkapuri
melalui usaha geroda sendiri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja
Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada puteranya, Raja Merong
Mahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak memerintah negeri. Raja Merong
Mahadipusat memenuhi pesanan ayahandanya dengan mengarahkan putera sulungnya
membuka negeri Siam; putera kedua membuka negeri Perak; anakandanya yang
ketiga, seorang puteri membuka negeri Patani sementara putera yang bongsu
tinggal bersamanya di Kedah dan menggantikan ayahandanya bila baginda mangkat
dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa.
TEMA DAN PERSOALAN
Hikayat
ini menceritakan kisah peperangan batin untuk menentang segala macam
kemungkaran yang dihadapi oleh manusia akibat daripada sikap sombong dan takbur
menurut kehendak hawa nafsu dan tunduk kepada arahan dan hasutan iblis dan
syaitan.
Cerita
pertama yang disajikan sebagai pembuka tirai adalah tentang burung geruda
bercakap takbur yang berniat menghalang pekerjaan kebajikan. Burung geruda
bangga dengan kekuatan fizikalnya, hebat dengan tindakannya dan menyangka dia
dapat melakukan sehenddak hatinya kepada manusia yang bersifat lemah. Ia lupa
bahawa Allah lebih berkuasa di alam maya ini. Akhirnya burung geruda kecundang
kerana kesombongannya itu, ia dibuang ke laut Kalzum.
Cerita
kedua yang amat menarik dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini ialah Raja
Bersiung. Cerita ini memaparkan peperangan batin dalam menentukan pekerjaan
baik dan buruk yang dilakukan. Raja Bersiung sepatutnya insaf dan bertaubat
apabila Menteri keempat memberitahunya perbuatannya meminum darah dan makan
hati manusia itu suatu perbuatan yang zalim, tetapi teguran tersebut tidak
diendahkan. Akibatnya ia menghadapi kesengsaraan dan kehinaan dalam pelariannya
yang berkesudahan ia hilang ghaib dalam buluh betung.
Cerita
yang ketiga amat jelas memperlihatkan peperangan batn ialah kisah Syekh
Abdullah Yamani bersama syaitan iblis yang merasuk dan menghasut manusia supaya
melakukan kemungkaran kepada Allah. Iblis yang sifatnya memusuhi manusia itu
telah menghasut manusia supaya berkelahi dan berbunuh-bunuhan. Hanya orang yang
berwaspada sahaja dan sering membaca al-Quran, bersembahyang, berpuasa,
menunaikan zakatdan berzikir sahaja dapat mengelakkan diri daripada hasutan dan
pujukan syaitan.
Best Telegram Tipsters (2021) - Tournaments - Bakino カジノ シークレット カジノ シークレット 우리카지노 계열사 우리카지노 계열사 978Free Roulette Wheel Online - stillcasino.com
ReplyDelete