Menganalisis
karya agung
Seni
kepengarangan
Keagungan karya
tradisional Melayu turut terlihat pada kebijaksanaan dan kehandalan
pengarangnya menyampaikan cerita. Pada asasnya tugas pengarang ialah sebagai
pewaris ‘yang empunya ceriata’ atau istilah yang sering digunakan ialah
‘menurut yang empunya cerita’, ‘alkisah maka tersebutlah’ dan lain-lain. Hal
ini membayangkan kepada kita bahawa karya sastera Melayu tradisional adalah
milik bersama masyarakat. Hikayat Melayu adalah cerita dan kisah agung tentang
bangsa Melayu. Latar ceritanya merupakan pentas agung kisah Melayu dengan
puluhan dan pelbagai tempat, kisah, peristiwa, dan beratus nama manusia dari
pelbagai negeri dan benua. Namun, pengarang Melayu berjaya memelihara kesatuan
ceritanya dan kita dapat merasakan wujudnya kesatuan latar dan pergerakan
cerita yang berkesinambungan antara satu cerita dengan cerita yang lain. ciri
yang menonjol dalam penulisan karya agung Melayu ialahteknik warisan bercerita
yang digunakan oleh kebanyakan pengarang. Pengarang akan menggunakan pelbagai
kaedah misalnya memasukkan unsur jenaka, unsur romantik, realisme, idealism,
dan banyak lagi untuk menarik minat pembaca atau pendengar. Teknik yang lebih
halus digunakan oleh pengarang untuk menyampaikan maksud atau pesanan.
Pengarang akan menggunakan teknik kias ibarat, gabungan prosa atau puisi dan
teknik didaktik. Pengarang juga ada menggunakan teknik orang ketiga atau dalang
untuk menyampaikan apa yang berlaku tanpa melibatkan dirinya sebagai tukang
cerita.
Sulalatus
Salatin
Konsep
penulisan
Sualaltus Salatin
dianggap sebagai sebuah karya sejarah yang universal bagi masyarakat Melayu
tradisi khususnya yang berpusat pada Empayar Melayu Melaka. Di dalamnya
digambarkan mengenai alam masyarakat Melayu tradisi yang merangkumi bidang
politik, ekonomi, masyarakat dan juga agama. Dalam lingkungan tersebut yang
terpenting adalah orang Melayu atau orang Melaka dengan raja-rajanya, peristiwa
yang berlaku dan tindakan yang dilakukan di sekitar ketokohan dan alam
persekitaran mereka. Orang luar dan peristiwa luar tidak begitu dipentingkan
dan dianggap sebagai unsur sampingan yang berfungsi untuk mengukuhkan kedudukan
dan keagungan seorang tokoh mahupun budaya tempatan. Orang Melayu Melaka
digambarkan sebagai orang yang bijak, serba boleh, dan terkenal. Sebagai
contoh, Sultan Alauddin Riayat Syah dianggap sebagai terlalu perkasa tiada
berbagai-bagai pada zaman itu. Penulis menggambarkan betapa orang Melayu Melaka
tidak pernah kalah dalam apa juga bidang yang diceburi. Isi kandungan Sulalatus
Salatin telah menampakkan sentrik Melaka dengan begitu jelas dan inti pati
kandungannya menceritakan tentang sejarah kebangkitan dan perkembangan Empayar
Melayu Melaka dari awal sehingga menjadi sebuah entiti tamadun yang masyhur dan
terbilang. Kebangkitan dan perkembangan Melaka sebagai sebuah tamadun yang
masyhur dan terbilang adalah peranan raja dan pembesar yang menerajui tampuk
pemerintahan yang turut menjadi peristiwa penting yang digambarkan di dalam
karya ini. Pada bahagian akhir diceritakan tentang kemasyhuran Melaka yang
telah menarik minat kuasa asing iaitu Portugis yang berminat untuk menawan pusat kegiatan politik, pentadbiran dan
ekonomi perdagangan empayar Melaka. Dengan kata lain, apa yang digambarkan
ialah tentang kemunculan, kegemilangan serta kebesaran Empayar Melayu
Melakasebagai sebuah pusat tamadun dunia, di mana raja serta pembesar memainkan
peranan masing-masing sama ada usaha membangunkan empayar mahupun dalam
mengekalkan keunggulan serta kesejahteraannya.
Kekuatan
kepengarangan
Sebagai sebuah hasil
karya persejarahan tradisi, Sulalatus Salatin mengandungi ciri dan bentuk yang
sama dengan beberapa buah karya persejarahan tradisi dalam peradaban lain.
Persamaan tersebut dilihat bukan hanya dengan adanya unsur kesusasteraan,
tetapi juga dari tujuan penulisan dan juga kandungan peristiwa yang kerap
berlegar di sekitar peperangan, pengembaraan dan kepahlawanan. Karya ini turut
memuatkan mengenai semangat kewibawaan, keagungan serta kegemilangan tokoh den
peradaban yang berkenaan. Hasil persejarahan tradisi Melayu seperti Sulalatus
Salatin ini mempunyai keistimewaannya tersendiri. Malah, karya ini merupakan satu
karya yang unik, yang boleh dikatakan tidak terdapat dalam mana-mana karya yang
lain. Perkara itu berhubung dengan unsur
kesusasteraan yang berkaitan dengan fungsi dongeng dan mitos. Dalam
persejarahan Melayu, unsur ini mempunyai fungsi kemasyarakatan dan sejarahnya
tersendiri. Unsur tersebut dimuatkan dengan tujuan memberitahu masyarakat
tentang sesuatu peristiwa dan fenomena yang tidak boleh disampaikan secara
terus terang dan terbuka. Hal ini adalah kerana, nilai dan norma masyarakat
Melayu pada ketika itu tidak membenarkan sesuatu yang biadab dan memalukan
dipaparkan secara terang-terangan. Jika dilakukan juga, perbuatan itu akan
menyebabkan seseorang itu dianggap biadab, tidak tahu adat, dan lebih teruk
lagi dianggap sebagai derhaka. Dengan menyatakan sesuatu itu secara halus,
pihak pengarang merasakan para pembaca atau pendengar dapat memahami mesej yang
ingin disampaikan dengan lebih jelas lagi. Pihak yang disindir pula akan
menerimanya dengan tenang kerana selaran itu dilakukan dengan cara yang bersopan-santun.
Motif
pengarang
Motif penulisan Tun
Seri Lanang adalah untuk ‘menyukakan duli hadrat baginda Sultan’ dan adalah supaya perihal yang berkenaan
diketahui dan diingati oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita.
Jelaslah disini bahawa, Tun Seri Lanang menulis Sulalatus Salatin adalah atas
perintah Sultan dan agar karya sejarah ini dapat menjadi iktibar dan ingatan
buat generasi akan datang. Motif seperti ini menggambarkan sifat subjektif
karya dan pengarangnya sendiri, iaitu subjektif terhadap peradaban, raja-raja
dan bangsanya.
Misa
Melayu
Konsep
penulisan
Kaedah penulisan yang
terdapat di dalam Misa Melayu tidak banyak bezanya dengan Sulalatus Salatin
yang ditulis oleh Tun Seri Lanang. Seperti Tun Seri Lanang, Raja Chulan juga
menerima titah sultan untuk menghasilkan sebuah karya dengan penuh kebimbangan
rendah hati dan menganggap dirinya ‘orang yang tidak faham tamsil dan ibarat’.
Gambaran beliau mengenai dirinya itu hanyalah suatu pernyataan yang biasa untuk
menunjukkan rasa rendah diri penulisnya. Bagi menghasilkan sesuatu karya
pastinya perlu membuat penyelididkan dan rujukan yang sewajarnya dan Raja
Chulan turut membuat penyelidikan dan rujukan yang sesuai seperti beliau
merujuk khususnya kepada sumber lisan seperti yang tergambar melalui penggunaan
klausa seperti ‘tersebutlah perkataan’, ‘diceritakan oleh orang yang empunya
cerita’ dan ‘tersebutlah alkisah’. Berbeza dengan Tun Seri Lanang, Raja Chulan
tidak dititahkan supaya memperbaiki semula sebuah hikayat yang sudah ada tetapi
beliau dititahkan mengarang semula sebuah karya mengenai sejarah Perak dengan
tumpuan khas terhadap Raja yang memerintah pada kurun ke-18 masihi terutamanya
Sultan Iskandar Syah dan Sultan Muzaffar Syah. Dengan kata lain beliau mencatat
sejarah negeri Perak yang berlaku sekitar zamannya. Oleh yang demikian, salah
satu sumber yang digunakan untuk menghasilkan karya ialah pengalaman dan
pengamatan terhadap peristiwa yang berlaku pada zamannya.
Kekuatan
kepengarangan
Dari segi bentuk
persejarahan, Misa Melayu mewarisi beberapa ciri persejarahan tradisi yang
terdapat di dalam Sulalatus Salatin. Antara cirinya ialah kurangnya penggunaan
tarikh namun tarikh yang digunakan adalah jelas dan tepat. Bentuk penulisan
Misa Melayu juga mengandungi ciri persejarahan Islam seperti memulakan
penulisan dengan lafaz bismillah dan turut memasukkan kata-kata seperti ‘dengan
izin Allah’. Besar kemungkinan wujudnya ciri ini adalah kerana banyak membaca
karya persejarahan Melayu-Islam atau hasil pendidikan Islam yang diterimanya.
Misa Melayu turut memberikan satu kelainan kerana tidak mengandungi unsur yang
berupa mitos dan dongeng walaupun ciri kesusasteraan yang lain seperti pantun
dan syair masih dikekalkan. Misa Melayu merupakan karya yang amat penting dalam
persejarahan negeri Perak. Karya ini mengandungi peristiwa yang benar-benar
berlaku yang menjelaskan mengenai struktur politik kerajaan, kegiatan ekonomi,
undang-undang dan banyak lagi. Turut dimuatkan salasilah dan jurai keturunan
kerajaan negeri Perak, susunan pembesar negeri, struktur masyarakat, adat
istiadat, dan bentuk kesenian yang wujud terutama pada kurun ke-18. Syair yang
dimuatkan di dalam karya ini juga bukan berbentuk hiburan semata-mata malah
mengandungi pelbagai keterangan peristiwa sejarah yang berguna. Beberapa
peristiwa yang dimuatkan di dalam Misa Melayu juga boleh didapati di dalam
sumber sejarah yang lain terutama sumber dari Belanda. Persamaan ini bukan
sahaja mengukuhkan lagi ketepatan maklumat yang terdapat di dalam Misa Melayu,
malah menampakkan kesedaran dan pengetahuan sejarah pengarangnya.
Motif
pangarang
Tujuan penghasilan Misa
Melayu merupakan sesuatu yang lazim bagi karya persejarahan tradisi Melayu
khasnya dan tradisi lain amnya. Karya ini ditulis adalah dengan tujuan memenuhi
kehendak atau perintah raja. Dalam hal Misa Melayu Raja Chulan memaklumkan
perintah tersebut melalui serangkap syair. Tujuan pengarang menerima titah
untuk penulisan itu pula adalah untuk memberitahu kepada generasi seterusnya
mengenai kegemilangan sesebuah zaman pemerintahan seseorang raja iaitu melalui
frasa ‘supaya bolehlah akan zaman kita disebut orang kelak’.
Hikayat
Abdullah
Konsep
penulisan
Di dalam Hikayat
Abdullah, penulisnya tidak menyatakan sumber bagi sesuatu peristiwa atau tokoh
yang dicatatkan kerana pengalamannya sendiri merupakan sumber yang terpenting.
Beliau sering memulakan sesuatu ayat dengan beberapa ungkapan terutama apabila
ingin memulakan sesuatu ayat ‘kata yang empunya cerita’, ‘bermula apa yang ku
dengar’. Beliau turut menggunakan perkataan ‘konon’ bagi menunjukkan rasa tidak
pasti atau rasa sangsi terhadap sesuatu peristiwa yang dicatatkan. Dalam
mencatatkan peristiwa mahupun perkara yang berkaitan dengan tokoh, Abdullah
turut menyatakan sekali dengan tarikh yang berkaitan. Hikayat Abdullah masih
menggunakan unsur-unsur kesusasteraan seperti dialog, syair, dan pantun tetapi
hikayat ini tidak mengandungi unsur luar biasa dan khayalan seperti mitos dan
lagenda. Unsur kesusasteraan yang digunakan mampu memberikan gambaran yang
lebih jelas mengenai sesuatu peristiwa serta lebih meyakinkan pembaca.
Kekuatan
kepengarangan
Hikayat Abdullah memang
mempunyai beberapa ciri persejarahan moden terutama jika ditinjau dari segi isi
kandungan, sikap yang agak kritis, dan kesedaran dalam penggunaan tarikh yang
konsisten. Hikayat Abdullah ini boleh dikatakan sebagai suatu bentuk karya
persejarahan yang kritis, terutama terhadap catatan peristiwa. Suatu unsur
penting yang terdapat di dalam hikayat ini adalah nasihat yang dikemukakan
terutama pada akhir setiap bab. Kadag kala unsur nasihat dimuatkan selepas
penerangan tentang sesuatu peristiwa yang berlaku. Melalui bahagian nasihat
ini, Abdullah seolah-olah ingin menyedarkan pembacanya tentang kesilapan dan
kekeliruan mereka selama ini. Hikayat ini juga masih lagi sebahagian daripada
tradisi persejarahan Melayu-Islam. Abdullah sering menyelitkan sebutan tentang
Allah dan Rasulnya dalam penceritaan beliau. Oleh itu, Hikayat Abdullah dapat
digolongkan ke dalam kategori persejarahan tradisi Melayu-Islam yang memuatkan
beberapa unsur persejarahan moden.
Motif
pengarang
Tujuan tersurat yang
utama mengapa beliau menulis karya ini adalah untuk memenuhi permintaan
‘seorang sahabatku, iaitu orang putih yang kukasihi akan dia, maka ialah
meminta sangat-sangat padaku iaitu kehendak mengetahui asal-usulku, dan peri
hikayat kehidupan diriku. Maka ia meminta karangkan satu kitab dalam bahasa
Melayu.
Tuhfat
Al-Nafis
Konsep
penulisan
Raja Ali Haji tidak
sekadar menyalin sahaja peristiwa daripada sumbernya tetapi beliau membuat
perbandingan dan pentafsiran semula sumber. Matlamatnya adalah supaya kandungan
yang ditulisnya berkualiti dan boleh dimanfaatkan oleh pembaca. Maka,
fakta-fakta diberikan interpretasinya sendiri. Dalam penulisan bahagian kedua
Tuhfat Al-Nafis, sumber yang dirujuk digabungkan dengan peristiwa dan
perkembangan yang didengar atau disaksikan dan kemudian memberikan tafsiran dan
pendapat dari sudut pandangannya sendiri. Beliau menceritakan sebuah peristiwa
dengan terperinci dan teliti disebabkan oleh ketajaman pemerhatiannya.
Ketepatan peristiwa yang diceritakan pula adalah tinggi kerana beliau
menyaksikan sendiri peristiwa sejarah yang berlaku. Oleh sebab Raja Ali Haji
menulis atas kehendak sendiri maka beliau boleh bersikap objektif dan kritikal
dalam menilai setiap peristiwa yang dikaji.
Kekuatan
kepengarangan
Raja Ali Haji sedar
akan kepentingan sumber dalam penulisan sesebuah karya. Oleh itu beliau
menggunakan sumber rujukan dalam penghasilan karyanya. Sumber yang digunakan
oleh Raja Ali Haji adalah terdiri daripada sumber bertulis dan sumber lisan
tetapi senarai sumber bertulis yang dirujuk tidak dimasukkan. Rujukan terhadap
sumber bertulis dapat dilihat melalui frasa ‘tersebut di dalam siarah’, ‘ aku
dapat dalam setengah kaul’ dan ‘ aku terjumpa dengan sejarah’.sumber lisan pula
berupa pengumpulan ingatan atau hafalan yang berkemungkinan diperoleh daripada
tokoh kerabat Di Raja Johor-Riau atau dari negeri Melayu yang lain. Sumber
lisan biasanya ditandai dengan ungkapan ‘kata setengah kaul’, ‘kata kaul
orang-orang tua’, dan ‘ kata sahibul hikayat’. Jika sumber yang dirujuk
diragukan kebenarannya, maka Raja Ali Haji akan menyatakan dengan perkataan
‘konon’ dan ‘wallahualam’. Dengan cara
memaparkan sumber dalam penulisannya, Raja Ali Haji berharap beliau dapat
memaparkan kebenaran sejarah dan tidak menimbulkan keraguan atau kekeliruan
terhadap pembaca karya beliau.
Motif
pengarang
Tujuan umum penulisan
Raja Ali Haji adalah untuk memberikan penerangan kepada khalayak umum mengenai
hubungan sosiopolitik antara puak Melayu dan Bugis serta peristiwa yang
berkaitan dengannya. Raja Ali Haji menulis adalah dengan dorongan untuk
menghasilkan sebuah ‘kitab yang sempurna’ dan bukanlah untuk memenuhi titah
perintah orang yang berkuasa.
Bibliografi
Hassan Ahmad (2000). Pengenalan konsep dan gagasan karya agung.
Kuala Lumpur. Yayasan karyawan.
Haron Daud (1993). Sejarah Melayu satu kajian daripada aspek
persejarahan budaya. Kuala
Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad
Yusuf Ibrahim (2010). Sejarawan dan
persejarahan Melayu. Kuala Lumpur: Tinta publisher.
The Best Casino & Sports in Atlantic City, NJ | Mapyro
ReplyDeleteThe 성남 출장안마 Best Casino & Sports 춘천 출장샵 in Atlantic City, NJ is an easy 의정부 출장안마 one, easy drive from 하남 출장안마 The Water Club, Ocean Gaming Center and The Water Club. All 군포 출장안마 you need to do is