Thursday 16 May 2013

NILAI ILMU DAN MAKLUMAT


Nilai ilmu dan maklumat 

            Daripada kajian sastera tradisional Melayu, kita akan mendapat gambaran yang menyeluruh mengenai budaya ilmu orang Melayu. Gambaran yang kita peroleh adalah dalam tradisi Melayu sumber ilmu yang dipentingkan ialah pengalaman(praktik), adab dan budi. Ilmu berdasarkan pengalaman dan pemerhatian lebih penting daripada ilmu abstrak. Nilai ini dapat dilihat di dalam sastera Melayu melalui istilah ‘pandai’ iaitu pandai besi, pandai keris, pandai emas dan sebagainya. Petua orang tua-tua sangat dipercayai dan dijadikan rujukan ilmu (yang juga penting untuk memelihara adat dan warisan bersama). Tradisi ilmu Melayu juga mengiktiraf dan cukup menghormati orang yang menguasai ilmu batin (mistik), ilmu ramalan dan ilmu bahasa.

            Budi bahasa turut ditekankan dalam masyarakat Melayu tradisional. Budi harus dibentuk melalui proses pemasyarakatan, pengalaman dan juga melalui akal fikiran. Penggunaan akal fikiran penting dalam membentuk ‘akal budi’ iaitu akal yang berlandaskan budi, dan dengan demikian akan lahirlah kebijaksanaan. Menurut Syed Muhammmad Naquib Al-Attas (1969) di dalam Hassan Ahmad, tradisi sastera Melayu mengalami perubahan yang besar setelah kedatangan Islam. Sastera Melayu yang pada awalnya bersifat artistik dan romantik berubah kepada sastera yang bercorak intelektual, rasional dan saintifik berdasarkan teologi dan falsafah Islam. Kedatangan Islam membawa pandangan hidup yang baru ke alam pemikiran dan kepercayaan Melayu. Jelaslah bahawa salah satu ciri penting keagungan karya Melayu terdapat pada ketamadunan ilmu yang terpancar pada karya. Pengarang karya sastera tradisional Melayu telah memperlihatkan keupayaan dan keterbukaan minda untuk menyerap ilmu dan nilai baru yang dipelajari daripada Islam untuk mengukuhkan tradisi bangsanya.  

Sulalatus Salatin

Ilmu firasat

Melalui ilmu firasat, seseorang dapat mengetahui kelemahan dan kekuatan orang lain, antaranya berdasarkan nama, hari atau ketika. Hal ini penting terutama dalam kalangan pahlawan kerana ia dapat membantu mereka menewaskan musuh. Sejarah Melayu memaparkan dengan jelas perkara tersebut dalam episod serangan Melaka ke atas Pahang.Bendahara Paduka Raja memerintahkan pahlawan-pahlawannya mengejar Maharaja Dewa Sura yang melarikan diri. Dalam usaha itu, Seri Bija Diraja, tidak tergesa-gesa seperti orang lain kerana beliau tahu musuhnya itu tidak akan terlepas dari tangannya.Hal ini dapat dilihat daripada kata-kata beliau:
Di mana kamu semua orang muda-muda tahu? Kerana
Maharaja Dewa Sura ini sudah aku kira-kirakan, namanya
di bawah namaku, dan harinya di bawah hariku dan ketiaknya
di bawah ketiakku, di mana ia aku lepaskan daripada tanganku?
(Sejarah Melayu: 74)

Ramalan Seri Bija Diraja itu memang tepat. Beliaulah yang berjaya menangkap Maharaja Dewa Sura. Telah disebutkan juga bahawa Hang Tuah turut memiliki ilmu hikmat dan juga ilmu firasat. Satu daripadanya dapat dilihat sewaktu Raja Melaka hendak berangkat ke Majapahit untuk berkahwin dengan puteri negeri tersebut. Masa yang dipilih oleh Raja Melaka dipersetujui oleh Hang Tuah kerana menurutnya hari tersebut adalah waktu geroda dikalahkan oleh ular atau membawa maksud pihak yang kuat dapat dikalahkan oleh pihak yang kecil.ramalan Hang tuah itu ternyata tepat apabila beliau dan rombongan tersebut beroleh kejayaan di Majapahit.

            Kepercayaan terhadap ilmu firasat mungkin boleh dikaitkan dengan konsep ‘memilih ketika’ dalam kalangan masyarakat Melayu. Sehubungan dengan itu, mereka akan memilih ketika yang baik untuk memulakan rancangan seperti mendirikan rumah tangga, mengerjakan sawah, dan memulakan perjalanan untuk merantau. Bagi mereka hal itu penting untuk mengelakkan daripada bencana atau sebarang malapetaka. Ramalan juga boleh dibuat berdasarkan petunjuk daripada tanda-tanda luar biasa atau mimpi. Bendahara Paduka Raja pernah meramalkan Tun Mutahir akan menjadi orang besar dan terkenal melebihi dirinya tetapi tidak kekal. Ramalan itu dibuat tatkala suatu pagi dia terlihat kepala Tun Mutahir bercahaya. Setelah Tun Mutahir dewasa ternyata ramalan itu benar.

Pendukunan

Kepercayaan masyarakat Melayu pada peringkat awal adalah berbentu animisme yang mempercayai kuasa ghaib. Menyentuh mengenai kuasa ghaib, disebabkan ia hanya dapat dihubungi oleh orang-orang tertentu, maka lahirlah kepercayaan masyarakat terhadap dukun atau bomoh. Bomoh atau dukun ini memainkan peranan penting dalam semua upacara yang dipercayai melibatkan kuasa ghaib terutamanya hantu. Beliau akan memulakan setiap upacara penyembahan dan menyampaikan persembahan kepada kuasa itu. Selain daripada itu bomoh dipercayai dapat menghalau hantu yang merosak atau mengganggu anggota masyarakat.

            Bomoh juga dapat menghubungi semua kuasa ghaib yang ada pada binatang terutama yang liar dan bisa. Beliau dapat melemahkan binatang-binatang tersebut dengan jampi serapah yang digunakan. Sejarah Melayu menyebutkan bahawa Sultan Pahang memiliki ramai pawang gajah. Mereka berperanan dalam menangkap dan menjaga gajah tersebut. Sejarah Melayu turut merakamkan mengenai Seri Wak Raja yang digelar penghulu gajah. Memandangkan gajah menjadi kenaikan utama raja atau alat pengangkutan yang penting bagi masyarakat Melayu tradisional, adalah wajar terdapat ramai bomoh gajah dalam kalangan masyarakat.

Strata sosial masyarakat

Struktur sosial merupakan komponen atau set sosial di mana setiap komponen berfungsi sehingga membolehkan masyarakat tersebut terus wujud. Masyarakat Melayu tradisional sebagai sebuah organisasi yang mempunyai struktur sosialnya sendiri. Lapisan masyarakatnya terdiri daripada golongan raja, bangsawan atau pembesar, rakyat biasa dan hamba. Sejarah Melayu jelas menggambarkan kewujudan bentuk tersebut. Raja dan keluarganya menduduki lapisan paling atas dengan autoriti dan kuasa yang mutlak. Di bawahnya adalah golongan bangsawan. Mereka umumnya terdiri daripada pembesar negeri yang menjalankan tugas yang diserahkan oleh raja atau atas perintah baginda. Ia diikuti dengan golongan rakyat biasa. Dan golongan yang menduduki tangga paling bawah ialah hamba. Susun lapis masyarakat dapat dilihat dengan jelas apabila Demang Lebar Daun menyerahkan takhta kerajaan kepada Seri Teri Buana. Beliau turun menjadi Magkubumi (Bendahara). Bentuk sedemikian diwarisi oleh masyarakat Melayu Melaka dan terdapat juga di negeri-negeri Melayu yang lain. Di Melaka, dengan mengambil contoh pemerintahan Sultan Muhammad Syah, golongan raja terdiri daripada Sultan dan keluarganya. Golongan bangsawan termasuklah Bendahara, Temenggung, Penghulu Bendahari, Laksamana, Syahbandar dan pembesar-pembesar yang lain. Golongan rakyat biasa merupakan rakyat yangbebas menjalankan segala aktiviti harian mereka. 

         Walaupun mereka bebas, dalam masa tertentu mereka boleh dikerah oleh raja atau pembesar sama ada untuk berperang atau menjalankan titah raja. Sebagai contoh, Tun Perak sewaktu ingin menentang serangan Siam, beliau telah membawa anggota daerahnya yang lelaki dan perempuan ke Melaka. Orang lelaki dikehendakai melawan tentera Siam bersama tentera Melaka. Sultan Mansur Syah pula pernah menggunakan golongan ini untuk menyiapkan istana dalam masa sebulan setelah istana yang didudukinya terbakar. Golongan yang paling rendah dalam struktur sosial ialah golongan hamba. Penempatan mereka di tahap yang paling bawah sesuai dengan taraf dan fungsi sosial mereka. boleh dikatakan dalam semua aspek kehidupan, mereka tidak dapat bertindak mengikut kemahuan sendiri. Seseorang tuan pula dikatakan memiliki status yang tinggi jika memiliki ramai hamba. Terdapat beberapa panggilan untuk hamba iaitu sahaya, abdi, dan biduanda. Pembahagian itu dibuat berdasarkan keturunan dan cara mereka menjadi hamba. Hamba yang berstatus tinggi ialah hamba raja, kedua hamba berhutang atau orang berhutang, dan yang ketiga ialah hamba abdi atau sahaya.

Adat istiadat

Berdasarkan Sejarah Melayu, Yusof Iskandar mengatakan bahawa adat serta istiadat dalam masyarakat Melayu dimulakan oleh Sultan Muhammad Syah. Beliau berpendapat sedemikian berdasarkan ayat dalam Sejarah Melayu yang berbunyi, “maka Sultan Muhammad Syah pun mengatur takhta kerajaan baginda”. Dalam proses mengatur mengatur takhta kerajaan atau melaksanakan sistem pemerintahan, Sultan Muhammad Syah pastinya melibatkan undang-undang dan larangan diraja yang ringkasnya disebut sebagai adat dan pelaksanaan aturan negeri dan upacara tertentu yang dikenali sebagai istiadat. Berdasarkan Sejarah Melayu, boleh dikatakan asas undang-undang terbentuk sewaktu berlangsungnya persetiaan diantara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana yang meletakkan raja sebagai sesuatu yang agung dan wajib dihormati oleh rakyat. Manakala golongan rakyat pula tidak boleh dizalimi oleh raja. Untuk menjamin status dan kedudukan raja, maka lahirlah konsep daulat dan derhaka yang memberi kuasa kepada raja untuk membuat undang-undang. Memandangkan sesuatu undang-undang tidak dibuat secara nyata dalam Sejarah Melayu, jadi perlaksanaan undang-undang harus didasarkan kepada sesuatu hukuman yang dipraktikkan. Hukuman yang dikira palin berat ialah bunuh. Hukuman ini boleh dijatuhkan kepada orang yang menderhaka, membuat fitnah, mencerca atau biadab dan mengambil isteri orang.  Dalam Sejarah Melayu ada diceritakan mengenai hukuman yang dikenakan ke atas penderhaka. Penderhakaan boleh dimaksudkan sebagai orang yang tidak mengikut perintah raja atau melakukan sebarang tindakan yang menyinggung dan mencabar hak dan kedudukan raja. Undang-undang yang membawa hukuman mati ke atas penderhaka pertama kali dijatuhkan kepada Tun Jana Khatib yang dikatakan cuba menawan hati isteri baginda dengan menunjukkan kebijaksanaannya membelah pohon pinang melalui tilikan mata.

            Terdapat juga hukuman yang bersifat umum dan mungkin untuk kepentingan seluruh masyarakat. Undang-undang ini tidak melibatkan raja, namun hukuman bagi kesalahan tersebut masih ditentukan oleh raja. Di antara undang-undang umum itu ialah kesalahan memfitnah orang lain. Sejarah Melayu memperlihatkan pelaksanaan undang-undang ini melalui hukuman bunuh yang dikenakan ke atas Bendahara Seri Maharaja kerana fitnah yang dibuat oleh Kitul dan Raja Mendeliar. Terdapat juga undang-undang yang mengenai bersekedudukan dengan isteri orang. Sesiapa yang melanggarnya boleh dihukum bunuh oleh suami perempuan tersebut tanpa mengira ia seorang pembesar mahupun sultan. Undang-undang ini dapat dilihat dengan jelas dalam Sejarah Melayu dalam episod Sultan Mahmud Syah berlaku curang dengan isteri Tun Biajid. Jika Tun Biajid tidak berpegang pada konsep pantang Melayu menderhaka kepada sultan, pastinya Sultan Mahmud Syah sudah dibunuh. Sejarah Melayu juga tidak ketinggalan dalam memaparkan undang-undang yang melibatkan kecurian dan mengambil harta atau barang orang lain. Undang-undang ini dipraktikkan sewaktu zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah. Waktu itu, terlalu kerap berlaku kecurian dan baginda sendiri keluar mengawal pada waktu malam dan membunuh setiap pencuri yang ditemuinya. Berdasarkan tindakan sultan itu menunjukkan sabit kesalahan mencuri, seseorang itu boleh dihukum bunuh. Memang diakui bahawa undang-undang yang dilaksanakan kadang-kala lebih menguntungkan raja, namun masyarakat Melayu dapat menerima keadaan tersebut dan mereka sedar undang-undang yang dikenakan adalah untuk menjamin keharmonian dan kesejahteraan masyarakat.

            Istiadat meliputi pelbagai bentuk upacara yang dijalankan oleh sesuatu kelompok manusia. Dalam Sejarah Melayu, terdapat beberapa istiadat yang dilaksanakan oleh golongan raja dalam masyarakat Melayu tradisional seperti istiadat perkahwinan, melenggang perut, melahirkan anak, kematian, dan pertabalan raja. Istiadat perkahwinan dalam Sejarah Melayu memperlihatkan istiadat perkahwinan diraja sewaktu perkahwinan Seri Teri Buana dengan Wan Sedari anak kepada Demang Lebar Daun. Namun terdapat beberapa upacara penting yang tidak diceritakan seperti peminangan dan pernikahan. Ia sekadar menyebut Seri Teri Buana menyuruh orang-orangnya pergi meminang dan mereka dikahwinkan. Upacara ini dilangsungkan tidak secara Islam kerana mereka masih beragama Hindu-Buddha dan mas kahwinnya juga berbentuk persetiaan . Walaupun upacara meminang dan akad nikah tidak diceritakan, namun upacara permandian dan berjaga-jaga dinyatakan dengan jelas. Upacara permandian ini merupakan salah satu upacara dalam agama Hindu. Bagi ibu yang sedang mengandung pula, mengikut adat Melayu ibu yang ingin melahirkan anak sulung perlu melenggang perut terlebih dahulu apabila genap tujuh bulan usia kandungan. Istiadat ini dilakukan kononnya bertujuan untuk membetulkan kedudukan anak di dalam kandungan dan menyenangkan kelahirannya kelak. Istiadat ini kemudiannya diikuti dengan istiadat menyambut kelahiran bayi. Istiadat ini dapat dilihat dalam Sejarah Melayu sewaktu Tun Fatimah melahirkan anak lelakinya. Sulatan Mahmud Syah menyuruh orang memalu gong dan gendang serta memasang bedil sebagai tanda kegembiraan. Bayi itu dimandikan, diazankan dan selepas tujuh hari dilaksanakan istiadat bercukur dan terus diberikan nama. Istiadat penabalan raja merupakan istiadat yang amat penting bagi negeri yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja. Pelaksanaan istiadat ini tidak ada ketentuan masa kerana pertabalan raja baru kadang-kala dibuat sebaik sahaja raja yang memerintah negeri itu mangkatdan kadangkala dijalankan serentak sewaktu upacara perkahwinan. Dalam Sejarah Melayu, pertama kali istiadat ini dipraktikkan apabila Seri Teri Buana dijadikan Raja Palembang. Dalam istiadat ini, gendang nobat dipalu dan sesudah ditabalkan hulubalang menjunjung duli baginda. Sejarah Melayu turut mencatatkan menabalan Raja Ali (anak Sultan Mahmud Syah dan Tun Fatimah) sebagai raja Melayu yang bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah sewaktu baginda berusia 40 hari. Manakala bagi raja-raja yang lain kebanyakannya hanya sekadar disebutkan menggantikan raja yang mangkat.   

Hikayat Abdullah

Hikayat Abdullah merupakan sebuah karya agung dalam kesusasteraan Melayu. Karya ini merupakan sebuah dokumen sosial yang tiada bandingnya pada zaman itu . karya in bukan sahaja menceritakan mengenai sebuah dunia peralihan dari zaman Kerajaan Melayu Melaka ke zaman colonial Eropah. Abdullah membahagikan bukunya kepada dua puluh sembilan bab. Antara cerita dan catatan yang menarik dalam karya beliau ialah tentang pemecahan Kota Melaka oleh Inggeris, pembukaan Singapura oleh Raffles, kedatangan Gabenor Besar Lord Minti dari India ke Melaka sewaktu Inggeris hendak menyerang Jawa, pengunpulan manuskrip Melayu oleh Raffles, penyerahan kota Melaka oleh Inggeris kepada Belanda, sistem pendidikan peribumi, penubuhan sebuah sekolah sekular oleh Raffles di Singapura, kemunduran sistem pemerintahan feudal Melayu, kongsi gelap Cina, kepercayaan kolot dalam masyarakat Melayu dan Cina di Melaka, dan perang candu antara Inggeris dan Cina.

Pendidikan masyarakat Melayu

Abdullah dalam tulisannya turut mengkritik sistem pendidikan Melayu pada masa itu. Beliau tidak gemar dengan sistem pendidikan Melayu ketika itu yang tidak menyediakan tempat untuk belajar bahasa Melayu sendiri dan pelajaran agama pula setakat pandai membaca Al-Quran tanpa memahami kandungannya. Abdullah amat menitikberatkan pendidikan dalam kalangan orang Melayu agar orang Melayu tidak mudah ditipu oleh bangsa lain. Kritikan beliau terhadap pendidikan masyarakat Melayu dapat dilihat dalam teks Hikayat Abdullah :

…adalah sebesar-besar hairan dalam hatiku sebab hal adat orang kita Melayu itu,
yang tiada diperbuat-buat oleh bangsa yang lain dalam dunia ini diperbuatnya! Adakah
segala bangsa manusia dalam dunia ini membuangkan bahasanya sendiri, tiada bertempat
belajar bahasanya itu, melainkan yang kulihat orang Melayulah yang tiada mengendahkannya.
Adapun sebab diperbuatnya demikian itu, kerana nenek moyang dahulu tiada berbuat adat
belajar bahasanya itu, sampai sekarang pun ia tiada berani berbuat itu. Hairan aku! Tetapi
sehari-hari ia bertutur dengan bahasa Melayu dan barang suatu yang hendak diperbuatnya
itu dengan bahasa Melayu dan berkirim surat daripada sebuah negeri dengan bahasa
Melayu. Akan tetapi tiada mau belajar akan bahasanya itu! Barangkali dalam
seratus tiada seorang yang mengerti. Maka kalau ada sekalipun, bukannya dengan
dituntutnya,melainkan dengan tiru-meniru, dilihatnya orang lain berbuat demikian,
ia pun berbuat. Maka jikalau diperiksa orang akan dia, apa ertinya perkataan ini,
apa asalnya dan apa sebab dipakai di tempat ini, maka tercengang-cengang ia
tiada terjawab sebab ia tiada berguru,melainkan meniru sahaja. Maka patutkah
beribu laksa orang-orang itu hidup dengan tiada tau membaca surat dan menyurat
dan tiada tau berkira-kira, menjadi diolok-olokkan oleh orang bangsa lain dan
ditipu orang akan diadalam sukatan dan timbangan dan runding-merunding,
istimewa pula dalam hal tulis menulis dan karang mengarang dan sebagainya.

(Hikayat Abdullah: hlm 350-351) 

Abdullah mengkritik pendidikan masyarakat Melayu pada waktu itu kerana beliau telah mendahului masyarakat pada zaman tersebut kerana beliau merupakan pengagum sains dan teknologimoden yang datang dari Eropah. Dalam hikayat ini beliau turut menceritakan mengenai hikmah-hikmah sains dan teknologi khasnya apabila beliau melihat sendiri sebuah kapal yang ke Singapura dan menyaksikan demonstrasi sebuah alat pengambil gambar atau kamera. Seperkara yang menarik tentang pemikiran Abdullah ialah mengenai pendapat beliau tentang perlunya disusun sebuah nahu bahasa Melayu. Malah beliau sendiri bercita-cita untuk membuat demikian. Dalam pengalamannya mengajar bahasa Melayu kepada Mubaligh Eropah, beliau mengahadapi masalah kesalahan menterjemah secara harfiah. Hal ini berlaku kerana pada waktu itu bahasa Melayu belum mempunyai sebuah buku  nahu dan guru bahasa Melayu seperti Abdullah menemui kesulitan untuk menghuraikan struktur bahasa Melayu. Menurut Abdullah:

…hendaklah pula engkau mengetahui bahawasanya bahasa Eropah
itu pada tiap-tiap hari dari dulu sampai sekarang ini pun diperbaiki
dan diterangkannya jalannya dan ditebasnya semak-samunnya dan
disapunya sampah-sarapnya, maka lorong-lorongnya itu pun telah
diaturkannya serta diletakkannya pula masing-masing perkataan
itu dengan hukum-hukumnya. Dan lagi pula, ia pun seperti hal Melayu
juga, meminjam perkataan bahasa lain dijadikan bahasanya sendiri.
Maka sebab itulah pada perasanku terlalu senang diketahui bahasa
itu. Maka pada tengah malam kelam boleh melarikan kereta diatasnya,
sebab sekaliannya sedia dengan peraturannya. Bermula bahasa Melayu
ini bukankah seperti hutan rimba besar keadaannya, penuh dengan semak-
samun dan duri pen berceracangan dan akar pun bersengkarut dan kayu pun
lintang-pukang pun bersimpang-siur dan tanahnya pun tinggi rendah?
Maka daripada zaman adanya bahasa itu sampai sekarang ini adakah seorang
pun yang bernafsu hendak membetulkan atau mengaturkan jalannya atau
hukumannya?
(Hikayat Abdullah: hlm 249)   

Kepercayaan dan adat istiadat.

Di dalam hikayat ini juga, Abdullah turut menceritakan mengenai bermacam-macam jenis hantu, jin dan jembalang yang dipercayai oleh masyarakat Melaka : Melayu dan Cina. Dalam menyampaikan pemikiran beliau yang rasionalis dan humanis, Abdullah ingin menghapuskan adat atau kepercayaan yang tidak sesuai dengan zaman sains dan teknologi. Tentang perkara khurafat dalam masyarakat Melaka pada waktu itu, Abdullah berkata:

Maka sungguhpun ia itu menjadi, tetapi bukannya daripada kuasa
syaitan-syaitan itu, melainkan sebab yakin dan percaya hati orang
yang meminta itu, maka dilorongkan oleh Allah kehendaknya. Maka
adalah sesungguhnya yang kudapati pekerjaan itu sama adanya
seperti orang yang menyembah berhala. Maka dengan sebenar-benarnya
kita ketahui berhala itu tanah dan batu, atau kayu, emas atau perak,
yang tiada berkuasa mengadakan baik atau jahat ke atas manusia.
Maka oleh sebab yakin dan percaya orang yang menyembah akan dia
itu, iaitu dilorongkan Allah kehendaknya. Maka sangka orang bebal
itu,berhala itulah menjadikan itu. Demikianlah adanya. Segala hantu
syaitan yang disebutnya itu pun halnya kudapati bohong dan tipu
dan perdaya dan silap mata. Maka sebab itulah berani akau bersumpah
menyebut nama Allah mengatakan bukannya benar, semata-mata kejahatan
dalamnya dunia dan akhirat. Maka adapun orang yang percaya dan orang
yang berbuat dan orang yang membenarkan pekerjaan itu sama hukumnya
menduakan Allah, sekali-kali tiada yang lain daripada Allah yang boleh
memberi baik atau jahat, dan yang mematikan dan menghidupkan, dan yang
mendatangkan sesuatu bahayaatau kesukaran diatas hambanya. Maka
jikalau kiranya ada yang lain berkuasa daripada-Nya, nescaya dengan
seketika juga binasalah dunia ini dengan isi-isinya.
(Hikayat Abdullah: hlm 115)    

Berdasarkan tulisan beliau dapatlah dilihat bahawa Abdullah tidak mempercayai perkara-perkara khurafat yang menjadi kepercayaan kebanyakan orang Melayu ketika itu. Abdullah yang memiliki ilmu mengenai agama Islam hanya mempercayai kekausaan Allah S.W.T. Penyakit mempercayai perkara-perkara khurafat dan tidak meletakkan Allah sebagai kuasa tertinggi ini masih lagi terdapat dalam masyarakat Melayu masa kini. Abdullah turut mengkritik mengenai sikap zalim raja Melayu di negeri-negeri Melayu. Beliau tidak bersetuju dengan sikap orang Melayu yang terlalu menghormati raja sehingga mereka ditindas oleh raja. Keprihatinan Abdullah terhadap nasib bangsanya dapat dilihat berdasarkan petikan ini:

Adapun segala hal ehwal mereka itu sekalian senantiasa bersama-sama
dengan aku. Maka kulihat hal ehwal mereka itu dan tabiat itu dan kelakuan
mereka itu dan adat mereka itu daripada kecilku sampailah sekian umurku,
maka kuperhatikan juga, maka adalah kudapati bangsa Melayu itu semakin
lama usahkan semakin pandai, makin pula bodoh adanya. Maka kuselidik-selidik
dalam perasaanku, maka kudapatilah akan sebabnyaitu atas beberapa perkara
tetapi dalam antara perkara yang banyak itu terlebih yang mendatangkan
celaka atas mereka itu, iaitu sebab zalim dan aniaya perintah raja-rajanya,
berlebih-lebihan diatas segala rakyatnya, sehingga hati rakyat itu seumpama
tanah yang tiada berbaja lagi. Maka sebab itulah tiada boleh bertumbuh barang
suatu pekerjaan atau pengajaran atau ilmu atau kepandaian yang baik dalamnya.
Hanya ia hidup seperti pohon katu dalam hutan. Maka barang di manaditiup angin
disanalah ia rebah. Dan lagi kuperhatikan ia itu selalu diperintah oleh bangsa yang
lain ,dan lagi kulihat adalah ia itu seperti ikan yang kecil-kecil maka gunanya itu
menjadi makanan segala ikan yang besar-besar…
(Hikayat Abdullah: hlm 344)

 Bustan Al-Salatin

Bustan Al-Salatin telah dikarang pada tahun 1963 di Acheh oleh seorang ulama terkenal , Syeikh Nuruddin Al-Raniri. Buku ini dianggap sebagai buku ketatanegaraan. Walau bagaimanapun, dua bab tertentu di dalamnya membuat para sarjana mengagapnya juga sebuah karya historiografi. Bustan Al-Salatin juga mempunyai nilai keagamaan yang tinggi serta pengajaran moral yang baik. Bustan Al-Salatin merupakan karya yang meliputi pengetahuan agama, sejarah atau nasihat.

Usur mimpi

Dalam karya historiografi Melayu tradisional lain, unsur mimpi memainkan peranan penting. Di dalam fasal 13 Bustan Al-Salatin ini juga ada mengemukakan unsur mimpi walaupun dalam dua episod sahaja. Nuruddin menceritakan bahawa Sultan Iskandar Muda telah bermimpi tentang air persiraman puterinya dan Iskandar Thani. Sultan Iskandar Muda telah bermimpi pada malam Isnin, 12 Jamadilakhir iaitu turun sebuah mahligai daripada cahaya dengan perhiasannya berisi air mandi dibawa oleh malaikat dari langit. Malaikatlah yang memandikan kedua-dua pasangan muda itu. Keesokannya Sultan Iskandar Muda menitahkan bahawa mereka tidak perlu lagi dimandikan oleh Syeikh Syamsuddin dan Kadi Malik al-Adil.

            Mimpi kedua pula ialah mimpi yang muncul dalam tidur seorang pembuat batu nisan. Setelah Sultan Iskandar Thani mangkat, baginda digelar Marhum Dar al-Salam. Permaisurinya yang menjadi sultan memerintahkan jurubatu nisan mencipta satu batu nisan yang terbaik untuk makam suaminya. Waktu tersebutlah Marhum Mahkota Alam muncul dalam mimpi jurubatu supaya melebihkan perbuatan batu pada makam Marhum Dar al-Salam. 

            Kedua-dua mimpi ini telah mempengaruhi tindakan secara sedar orang yang terlibat dalam mimpi berkenaan. Unsur mimpi tidak dianggap membawa makna sesuatu, tetapi merupakan komunikasi langsung daripada satu pihak di dunia tidak nyata dengan pihak di dunia nyata.

Adat istiadat 

Gambaran yang terperinci mengenai adat istiadat pertabalan Sultan Iskandar Thani yang bermula sejak Sultan Iskandar Muda membawa baginda ke Acheh dari Pahang setelah yakin bahawa anak raja Pahang akan menjadi seorang raja besar. Malah Sultan Iskandar Muda sendiri yang mengarahkan dilaksanakan adat istiadat tersebut. Istiadat lain yang diceritakan ialah acara berarak mengelilingi Masjid Bait al-Rahman, perkahwinan, dan acara-acara lain yang berkaitan dengan acara keagamaan. Dalam acara-acara ini, Nuruddin juga menyebutkan dengan terperinci mengenai pakaian, dan perhiasan yang dipakai serta paying kebesaran dan binatang kenderaan seperti gajah, kuda dan lain-lain. Istiadat lain yang disebut ialah istiadat menghormati utusan dari luar dengan mengarak utusan itu dengan sewajarnya mengikut pangkat masing-masing.

Pengaruh Islam

Karya ini mengetepikan unsur-unsur penulisan yang berbau mitos dan dongeng. Nama-nama dan gelaran yang digunakan untuk raja dan pembesar semuanya berunsur Islam. Nama negeri Acheh sendiri ialag Acheh Dar al-Salam sedangkan negeri-negeri Melayu lain belum lagi menggunakan nama Islam. Pengaruh Islam bukan hanya pada hal penting dalam sesuatu upacara seperti berarak mengelilingi masjid Bait Ar-Rahman dan sebagainya, upacara menyambut bulan puasa dan hari raya, upacara berkaitan kemangkatan, perkahwinan dan lain-lain. Ada juga disebutlan bahawa Sultan Alauddin telah mengarahkan supaya tenteranya memakai jubah dan menyimpan janggut. Sultan Iskandar Thani pula lebih tegas menjalankan hukuman Islam dengan menguatkan larangan berjudi, minum arak dan menjilat besi.

        Disamping membina masjid, pembinaan batu nisan untuk raja juga merupakan satu acara yang dilakukan dengan penuh istiadat. Unsur pentarikahan juga terdapat kesan pengaruh Islam. Penendaan waktu mengikut waktu sembahyang seperti Zohor dan Asar jelas adalah unsur Islam. Unsur yang digunakan ini jelas menggambarkan masyarakat yang digambarkan oleh Nuruddin adalah masyarakat Islam yang telah sebati dengan cara hidup Islam. Pengaruh Islam juga kuat kerana sewaktu karya ini ditulis, Islam telah bertapak lama di Acheh dan menjadi agama pegangan  masyarakatnya. Jelaslah bahawa apabila kita membaca Bustan Al-Salatin, kita membaca sebuah karya sastera Melayu -Islam.

Bibliografi

Hassan Ahmad (2000). Pengenalan konsep dan gagasan karya agung. Kuala Lumpur. Yayasan    karyawan.

Haron Daud (1993). Sejarah Melayu satu kajian daripada aspek persejarahan budaya. Kuala        Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Jelani Harun (2004). Bustan Al-Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kassim Ahmad (2004). Hikayat Abdullah. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan

Muhammad Yusuf Ibrahim (2010). Sejarawan dan persejarahan Melayu. Kuala Lumpur: Tinta     publisher.

Siti Hawa Haji Salleh (1992). Bustan Al-Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka dan             Kementerian Pendidikan Malaysia.

No comments:

Post a Comment